نگهداری و تعمیرات

سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری (CMMS) چیست؟

سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری (CMMS) چیست؟

فهرست مطالب این مقاله

سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری (CMMS) چیست؟

سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری یا Computerized Maintenance Management System و یا به اختصار CMMS، نرم افزاری است که داده های فرایند تعمیر و نگهداری را متمرکز کرده و با تبدیل این داده ها به اطلاعات و پایش آن ها، فرآیندهای عملیات تعمیر و نگهداری را تسهیل می کند. این به بهینه سازی و آمادگی تجهیزات فیزیکی مانند وسایل نقلیه، ماشین آلات، ارتباطات، زیرساخت های سازمان و سایر دارایی ها کمک می کند.  سیستم های CMMS در انواع سازمان های کوچک و بزرگ که معمولا با موضوع تولید، نفت و گاز، برق، ساخت و ساز، حمل و نقل و سایر صنایع که حفظ زیرساخت های فیزیکی آنها حیاتی است مورد استفاده قرار میگیرد. مهم ترین بخش یک CMMS ، پایگاه داده آن است. این نرم افزار اطلاعات مربوط به دارایی های  سازمان وهمچنین داده های مربوط به خرابی و تعمیرات تجهیزات، مواد و سایر منابع را سازماندهی می کند. با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات می‌توانید اطلاعاتی مانند زمان نگهداری و تعمیرات قبلی، راه حل‌های پیشنهادی برای مشکلات، قطعات مورد نیاز و اطلاعات مربوط به تامین کنندگان را به‌دست آورید. این اطلاعات می‌توانند به‌صورت هوشمند و با استفاده از الگوریتم‌هایی با اهداف بهینه‌سازی، تجزیه و تحلیل شوند.

 

ویژگی های اصلی یک نرم افزار کارآمد نگهداری و تعمیرات عبارتند از:

1. برنامه ریزی تعمیرات: قابلیت تعیین برنامه های تعمیر و نگهداری دوره ای برای تجهیزات و دستگاه های مختلف.

2. پایش وضعیت تجهیزات: قابلیت ثبت و پایش وضعیت تجهیزات و دستگاه ها به منظور شناسایی به موقع مشکلات و دید کلی از وضعیت آن ها.

3. اولویت بندی تعمیرات: قابلیت اولویت بندی تعمیرات و برنامه ریزی مناسب برای تعمیرات اضطراری و غیرضروری.

4. مدیریت پیشگیری: قابلیت پیشگیری از خرابی ها و رعایت بازه های تعمیرات دوره ای جهت افزایش عمر تجهیزات و دستگاه ها.

5. ارتباط با تامین کنندگان: قابلیت تعامل با تامین کنندگان و ارسال درخواست تعمیر و خرید قطعات و تجهیزات لازم.

6. آمارگیری و گزارش دهی: قابلیت ثبت و گزارش دهی اطلاعات مورد نیاز برای پیشرفت در طرح های بهبود و کاهش هزینه ها.

CMMS چگونه کار می کند؟

اطلاعات موجود در پایگاه داده CMMS پس از برسی و پایش می شود :

مدیریت منابع و نیروی کار : کارمندان و گواهینامه های تجهیزات موجود را برسی میکند و  وظایف خاص هر کدام را تعیین میکند. شیفت ها را سازماندهی و امور مالی را مدیریت کنید.

ثبت دارایی : ذخیره، دسترسی و به اشتراک گذاری اطلاعات دارایی های سازمان مانند:

    • سازنده، مدل، شماره سریال و کلاس و نوع تجهیزات
    • هزینه ها و کدهای مرتبط
    • موقعیت و مکان 
    • آمار عملکرد و خرابی
    • مستندات مرتبط، ویدئو و تصاویر مانند دفترچه راهنمای تعمیر، روش های ایمنی و ضمانت نامه ها

مدیریت حکم کار: معمولاً به عنوان عملکرد اصلی CMMS در نظر گرفته می شود، مدیریت حکم کار شامل اطلاعاتی مانند:

    • شماره سفارش کار
    • توضیحات و اولویت
    • نوع سفارش (تعمیر، تعویض و … )
    • کدهای علت و راه حل
    • پرسنل تعیین شده و سایر موارد توصیه شده

مدیریت حکم کار همچنین شامل قابلیت هایی برای موارد زیر است:

    • تولید سفارش کار 
    • رزرو مواد و تجهیزات 
    • برنامه ریزی و تعیین شیفت کارمندان، کاربران و شیفت ها
    • بررسی وضعیت و پیگیری زمان از کار افتادن قطعات
    • ثبت هزینه های برنامه ریزی شده و واقعی
    • اسناد مرتبط، رسانه های تعمیر و ایمنی 

تاریخچه CMMS

قبل از CMMS، دستیابی متمرکز، پویا و خودکار غیرعملی بود زیرا اطلاعات در فایل‌های کاغذی نگهداری میشد و بسیار پراکنده بود. اولین نسخه های CMMS در دهه 1960 ظاهر شد و که توسط شرکت های بزرگی استفاده می شد. تکنسین ها از کارت هایی پانچ شده برای اطلاع رسانی سوابق کامپیوتری و پیگیری وظایف نگهداری استفاده کردند. در دهه 1970، کارت های پانچ شده جای خود را به چک لیست هایی دادند که توسط تکنسین ها در پایان شیفت در سیستم های CMMS وارد می شد. در دهه‌های 1980 و 1990، با کوچک‌تر شدن، مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن رایانه‌ها، CMMS  در کسب‌وکارهای کوچک‌تر و متوسط رواج بیشتری پیدا کرد. از دهه 1990،CMMS  شروع به اشتراک گذاری اطلاعات در شبکه های محلی یا LAN کرد. دهه 2000 شاهد ظهور اینترانت ها و اتصالات مبتنی بر وب بود که قابلیت های CMMS را به طیف وسیعی از دستگاه های تلفن همراه، برنامه های کاربردی میدانی و سایت های عملیاتی گسترش داد. آخرین نسل از CMMS با اجرای سریعتر، تعمیر و نگهداری را آسانتر و امنیت را افزایش داده است .

تفاوت CMMS و EAM چیست؟

اصطلاح CMMS اغلب با EAM یا مدیریت دارایی سازمانی اشتباه گرفته می شود یا به جای یکدیگر استفاده می شود. این دو کارکردها و اهداف بسیار مشابهی دارند اما اساساً متفاوت هستند. برای تشخیص تفاوت‌های کلیدی بین CMMS و EAM، بهتر است، نگاهی کوتاه به تاریخچه CMMS  و رابطه بین  CMMS، EAM  و APM  داشته باشیم .همانطور که CMMS تکامل یافت، پایه ای برای EAM ایجاد کرد. اساسا، EAM  شامل CMMSاست و عملکردهای آنها می توانند همپوشانی داشته باشند. آنچه EAM برای CMMS به ارمغان می آورد به لطف به اشتراک گذاری اطلاعات و پیشرفت سایت ها، تقویت همکاری بین بخش ها ، ایجاد یکپارچگی عمیق تر با سیستم های دیگر مانند برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) است. این قابلیت ها بهEAM زمینه تجاری گسترده تری می دهد ، که چرخه عمر کلی دارایی و تأثیر آن بر تجزیه و تحلیل مالی، تدارکات، مدیریت فرآیند، ریسک و انطباق، دفع دارایی و موارد دیگر را در نظر می گیرد. راه‌ حل‌های CMMS با خودکار کردن سفارش‌ها و گردش‌های کاری، برنامه‌ریزی کارها، مدیریت مواد  و ارائه گزارش‌ها و ممیزی در مورد وظایف، بر در دسترس بودن دارایی‌های ثابت و به‌روز بودن تمرکز دارند.

چرا uptime در نرم افزار نت مهم است؟

هر چه دارایی‌ها و تجهیزات فیزیکی بهتر نگهداری شوند و بیشتر در حال اجرا باشند، ارزش بیشتری ارائه می‌کنند. “هر چه مدت طولانی تری بتوانیم یک دستگاه را بدون تعمیر اساسی استفاده کنیم، در دراز مدت، پول بیشتری پس انداز می کنیم.” زمان آماده  به کار بودن  به این معنی است که سازمان می توانند سفارشات را بپذیرد و انجام دهد، خواسته های مشتری را برآورده کند، تجربیات خوبی را برای مشتری شکل دهند و با اطمینان کار خود را انجام دهد.  گزارش ها نشان می دهند که سازمان ها افزایش75٪ قابلیت اطمینان سیستم را وابسته به سرمایه گذاری بیشتر در EAM می دانند.

مزایای CMMS چیست؟

قابلیت مشاهده دارایی:  اطلاعات متمرکز در پایگاه داده CMMS به مدیران و تیم های تعمیر و نگهداری این امکان را می دهد که زمان انجام تعمیرات، دفعات خرابی، قطعات استفاده شده، رتبه بندی کارایی و موارد دیگر را مشاهده و برسی کنند.

مشاهده گردش کار:  داشبوردها را می‌توان برای تکنسین و نقش‌های دیگر تنظیم کرد تا وضعیت و پیشرفت را به‌طور مجازی در زمان واقعی ارزیابی کنند. تیم های تعمیر و نگهداری می توانند به سرعت کشف کنند که یک دارایی کجاست، به چه چیزی نیاز دارد، چه کسی و چه زمانی باید روی آن کار کند.

اتوماسیون:  خودکارسازی کارهای دستی مانند سفارش قطعات، پر کردن موجودی ها، زمان‌بندی شیفت‌ها، گردآوری اطلاعات برای ممیزی و سایر وظایف اداری به صرفه‌جویی در زمان، کاهش خطاها، بهبود بهره‌وری و تمرکز تیم‌ها بر روی وظایف تعمیر و نگهداری کمک می‌کند.

فرآیندهای ساده:  سفارش های کاری می توانند توسط همه طرف های درگیر مشاهده و پیگیری شوند. جزئیات را می توان در دستگاه های تلفن همراه به اشتراک گذاشت تا کار در این زمینه با مراکز عملیاتی هماهنگ شود. توزیع و استفاده از مواد و منابع را می توان اولویت بندی و بهینه کرد.

مدیریت نیروی کار میدانی:  مدیریت نیروی کار میدانی داخلی و خارجی می تواند پیچیده و پرهزینه باشد. قابلیت‌های CMMS و EAM می‌توانند تیم‌های داخلی و خارجی را متحد کند.

نگهداری پیشگیرانه:  داده‌های CMMS عملیات تعمیر و نگهداری را قادر می‌سازد از رویکرد واکنشی به رویکرد پیشگیرانه حرکت کند، بنابراین می‌توان یک استراتژی پیشرفته نگهداری دارایی  ایجاد کرد. داده‌های به دست آمده از فعالیت‌های روزانه و همچنین حسگرها،  سایر ابزار ها میتوانند آمار هایی را در مورد فرآیندها و دارایی‌ها ارائه دهند، اقدامات پیشگیرانه را اطلاع دهند و هشدارهایی را قبل از خرابی یا ضعف عملکرد ایجاد کنند.

سازگاری و انتقال دانش:  مستندات، دستورالعمل‌های تعمیر و روش‌های نگهداری را به همراه عکس و فیلم و … می‌توان در CMMS ذخیره کرد و با دارایی‌های مربوطه مرتبط کرد. به دست آوردن و حفظ این دانش، باعث کاهش خرابی های مجدد میشود. همچنین این دانش را حفظ می شود تا به تکنسین های جدید منتقل شود، نه اینکه با پرسنل در حال بازنشستگی از دسترس خارج شود.

مدیریت ممیزی: ممیزی می تواند برای عملیات تعمیر و نگهداری و کسب و کارهای دارای دارایی فشرده به سختی انجام شود. داده‌های CMMS با ایجاد پاسخ‌ها و گزارش‌های متناسب با خواسته‌های حسابرسی و آماری ، پایش وضعیت را آسان‌تر می‌کند.

سلامت، ایمنی و محیط زیست:  CMMS گزارش مرکزی را برای نگرانی های ایمنی، بهداشت و محیط زیست ارائه می دهند. اهداف کاهش ریسک و حفظ یک محیط عملیاتی ایمن است. CMMS و EAM می‌تواند ، تجزیه و تحلیل حوادث یا خرابی های تکرار شونده، ردیابی رویداد و اقدامات اصلاحی، و مدیریت تغییر فرآیند را ، تسهیل ببخشد.

ملاحظات در هنگام انتخاب نرم افزار CMMS

انتخاب و پیاده سازی یک CMMS موثر مستلزم در نظر گرفتن عوامل عملکردی و تکنولوژیکی است. یکی از ملاحظات عملکردی اصلی  ، مدیریت مقدار فزاینده داده است: «از آنجایی که تعداد منابع داده ها در دسترس مدیریت دارایی همچنان در حال رشد است، ادغام و تجزیه و تحلیل این مجموعه داده ها با سرعت یک چالش بزرگ برای متخصصان خواهد بود. همسویی کارکنان و عوامل نت  می‌تواند حیاتی باشد: «این عملکرد اغلب از نظر نیروی انسانی، آموزش و توسعه دارای اهمیت است» و «برخی سازمان‌ها هنوز سیستم‌ها و صفحات کاغذی قدیمی را برای مدیریت تعمیرات ، زمان‌بندی کارها و تصمیم‌های تعویض/تعمیر استفاده میشود که این موارد باید اصلاح شود.»

معایب برخی از نرم افزار CMMS

نرم افزار های نگهداری و تعمیرات (CMMS) سیستم هایی هستند که به مدیریت و بهینه سازی فرآیندهای نگهداری و تعمیرات تجهیزات و دارایی های سازمان کمک می کنند. این نرم افزار ها مزایای زیادی دارند، اما ممکن است برخی معایب هم داشته باشند. این معایت توسط گروه دانش بنیان کاوش صنعت برسی و کلیه اقدامات لازم در جهت رفع این معایب صورت گرفته است. برخی از معایب اصلاح شده توسط تیم ما :

هزینه بالا برای خرید، نصب، آموزش و به روز رسانی نرم افزار : نرم افزار بومی کاوش صنعت در عین مناسب بودن قیمت نسبت به سایر نرم افزار های cmms با پیش‌بینی دقیق قطعات مورد نیاز تعمیر و نگهداری، جلوگیری از تولید ضایعات و دوباره‌کاری، پیگیری و تهیه گزارشات هزینه‌های نگهداری، برسی عامل افزایش هزینه ها، باعث افزایش توان مالی سازمان می شود.

• پیچیدگی برخی از نرم افزار ها که ممکن است باعث سردرگمی، خطا و کاهش بهره وری کاربران شود : نرم افزار کاوش صنعت با با ایجاد بستری مناسب و کاملا کاربرپسند، از هرگونه سردرگمی کاربران جلوگیری میکند و در نتیجه باعث تسهیل کلیه فراید های نگهداری و تعمیرات می شود.

• ناسازگاری برخی از نرم افزار ها با سخت افزار، سیستم عامل، شبکه یا نرم افزار های دیگر : نرم افزار کاوش صنعت طبق استاندرد های برنامه نویسی و صنعتی، با قابلیت بروزرسانی، عدم وجود خطای فنی، هیچ گونه محدودیتی در استفاده برای اجرای در  سیستم عامل کاربران ندارد.

• نقص در جمع آوری داده یا سوء استفاده از داده ها در صورت عدم وجود سیستم های امنیتی، پشتیبان گیری و بازیابی نامناسب اطلاعات : نرم افزار کاوش صنعت، با جمع آوری و دسته بندی مداوم داده های ثبت شده ماشین آلات، دستور العمل‌های تعمیرات گزارش، سوابق تعمیرات، هزینه‌ها و شاخص‌های آماده به کار، در پایگاه داده خود با نهایت امنیت و دقت، فرایند تبدیل Data به Information را برای سازمان ها میسر میکند.

• عدم تطابق با قوانین، استانداردها نگهداری و تعمیرات : نرم افزار کاوش صنعت، با برسی و رعایت کلیه استاندارد های نگهداری و تعمیرات، از جمله مؤسسات بین المللی مانند ISO، IEC و SAE International توسعه یافته است.

[5 : 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *